Szent Jakab-napi zarándoklat

Alábbiakban közöljük Szent Jakab-napi zarándoklat Komárom-Esztergom megyei programját. Az útvonal és a Szent Jakab-napi lébényi program leírása  megtalálható a www.szentjakabnap.hu oldalon. Július 25-én Lébényben Szent Jakab-ünnepet, július 19-25-e között pedig az I. magyarországi Szent Jakab-napra tartó gyalogos zarándoklatot szerveznek. (2009.07.13.)

Alábbiakban közöljük Szent Jakab-napi zarándoklat Komárom-Esztergom megyei programját. Az útvonal és a Szent Jakab-napi lébényi program leírása  megtalálható a www.szentjakabnap.hu oldalon. (2009.07.13.)

A Szent Jakab-napi programról (KLIKK)

Július 21., kedd: Héreg-Tata (21 km)

Héreg-Tardos, 7 km
Indulj el jobbra, a falu felé! A barokk stílusú református templom után, a Tájház szomszédságában Mini Coop boltot találsz (nyitva 6.3o-tól), érdemes feltankolni elemózsiával, folyadékkal, mert nehéz kaptatók előtt állsz! A főutcán menj tovább egyenesen, a falu végéig. A felső buszmegállótól két jelzés, a piros és a zöld csík indul, a falu végénél, a Magyary Zoltán emlékparknál a piros jelzés jobbra, a zöld pedig balra tart. Te ez utóbbin, a zöld jelzésen indulj tovább! Mászókás vadkerítéshez érsz, mássz át rajta, és folytasd utadat a zöld jelzésen! Rövid sík terep után a Bánya-hegy, erős emelkedő kezdődik, majd kicsit enyhébb, majd újra nagyon erős kaptató, kitartás!!!! Felérkezvén a hegy platójára, balról az országos Kék Túra jelzésével ellátott út egyesül a mi zöld jelzésű utunkkal. Jól járható erdei kocsiúton mész tovább, immáron a két jelzést követve. Végre egy kis lejtmenet következik, amin kiérsz egy tisztásra. Ezen áthaladva egy murvás útra érsz, ami balról, a Tardosi Vörösmárvány Bányából érkezik, ezen folytasd utad! Balra, egy elhagyott erdészháznál a kék jelzés jobbra fordulva elválik a murvás úttól, de te maradj a murvás úton! Ennél az elágazásnál, egy nagy fa odvában megtalálod a Kék Túra pecsétjét. Kb. 1,5 kilométer után elérsz egy sorompóhoz. Menj tovább egyenesen, hamarosan eléred a Bánya utcát, és vele Tardos települést. Tarts egyenesen a Rákóczi Ferenc utcán, aminek elején egy baloldali villanyoszlopra az Élet Gyöngyei Zarándokút jelét láthatod. Lejtmenetben haladsz tovább Tardoson. Egy jobbra tartó útkanyar előtt balra CBA élelmiszer áruház (nyitva 12-ig), vele szemben pedig Maláta söröző várja a pihenni vágyó, éhes, szomjas zarándokokat.
Kis kunkorral a település főterére, a Templom térre érkezel. A téren balra található a Kemencés Fogadó, ahol egy menüt 690 forintért lehet enni, és a kedvünkért még friss, finom lángost is sütnek. Érdemes betérni!

Tardos-Vértesszőlős, 8 km
A templomot balról kerüld meg, majd az út végénél a piros kereszt turistajelet követve fordulj balra, a Dózsa György útra. Ezen menj a település széléig, ott pedig jobbra indulj a műúton a 'Tardos vége' tábla mellett, a bokrok és fák szegélyezte, csendes országút szélén, a piros keresztet követve, enyhe emelkedőn haladj fölfelé, a Gorbára! Kb 2 kilométer után eléred a Tarján-Tata főútvonalat. Előtte pár méterrel jobbra egy keskeny aszfaltutat találsz, azon menj tovább! Kb. 60 méter után eléred a főutat védő szalagkorlátot. Innenső oldala mellett haladj tovább pár métert, amíg egy vöröses aprókővel felszórt autós-pihenőhelyre nem érsz. Menj át a műúton (jobbról jól belátható, balra azonban nem árt, ha figyelsz!) A túloldalon látható nagy trafó-oszlop mellett balra ösvényt találsz, azon haladj tovább! Kövesd a földút erős jobb kanyarját, és a villanyvezetékek vonalát! Kb. 500 méter után az egyik vezetéktartó oszlopnál balra az erdőbe fordul az út, kövesd! Innentől már végig jól látható a piros csík jelzés, amit követned kell egészen Vértesszőlősig. Erdő, balra tisztás, majd kaptató. Mindig tovább a piroson! Jobbra kerítés, balra újabb tisztás, az út balra kanyarodik a tisztáson át. Újabb emelkedő, újabb vadkerítés, újabb erdő. Balra magányos sziklatömb, majd egy kis sík terep és szép, nyugodt erdő. Rövidke lejtős rész, állatetető, jobbra egy vastagtörzsű érdekes fa, gyönyörű útszakasz! A hegytetőn épület, talán kulcsosház. Itt egy sárga jelzés csatlakozik a mi pirosunkhoz. Innen már lejtmenet, és innen már csak kb. 4 km Vértesszőlős!!!! Egy hármas úttalálkozóhoz érsz, te egyenesen, a piros jelzésen folytasd utadat lefelé! Ez már murvás-köves, szélesebb út. Elérsz egy nyitott sorompóhoz, ami után nem sokkal balra az erdőt hatalmas gabonatáblák cserélik fel. Továbbhaladva eléred Vértesszőlőst, az előember bemutatóhelyet. Még mindig a piros jelzést követve balra fordulva a kerítés mellett menj tovább! A jelzett út egy erős jobb kanyarral beér egy aszfaltútra, jobbról parkoló, mögötte az előember-ásatások szabadtéri múzeumának bejárata (a múzeum 3-kor zár).

Vértesszőlős-Tata, 6 km
A parkoló terén vágj át keresztben, és a Vértes László utcán jobbra indulva folytasd utad Tata felé! A Vértes utcáról kis jobb kanyarral fordulj a Domb utcába, aminek végén enyhén balra egy rövid murvás szakasz - Sólyom utca - következik. Majd újra aszfaltút, ez már az Erdősor utca. Ezen menj egyenesen egészen egy jobb kéz felől eső hirdetőtábláig, ahol jobbra egy földutat találsz, térj le rá! Ezen menj egyenesen, egy földút keresztezi majd a te utadat, de te folytasd tovább egyenesen, le a mélyedésbe, majd tovább, ne térj le az útról semerre sem! Elérsz egy hármas földút elágazásig, válaszd a középső utat! Innen már láthatod Baj település templomtornyát. Baj határában aszfaltúthoz érsz, itt mindjárt fordulj balra, a Paulini utcába, és menj el annak legvégéig, ott pedig fordulj jobbra, a Táncsics utcára. Ezen menj el egészen a főútig (Petőfi Sándor utca), ott fordulj balra, Tata irányába! Ezen az úton balról Jóbarát Vendéglő, folyadékvétel, pihenő lehetősége. Innen folytasd az utad a főút mellett, a járdán!
Elhagyod Bajt és hamarosan eléred a Tata helységnévtáblát. Következik egy jelzőberendezéssel ellátott vasúti átjáró, járj át rajta! Balról Kisfüttyös Kocsma hűs árnyat adó hatalmas vadgesztenyefákkal, igazi, zarándokoknak való hely, közel az aznapi célhoz. Folytasd utad az út bal oldalán, a járdán. A 2. utcán, a Diófa utcán fordulj balra! Enyhe kanyarral egy terecske mellett haladsz el, majd a 'Behajtani tilos!' táblás utcában folytasd utadat! Az utca vége felé jobb oldalt egy CBA közértet találsz. Jó forrás lehet, ha aznap hideget akarsz vacsorázni, vagy másnap reggelre bevásárolnál. Hamarosan eléred az 1-es főutat, fordulj balra (van széles gyalogjárda)! Menj egyenesen a gyalogátkelőhelyig, menj át az út túloldalára! Folytasd utad egyenesen tovább, a Fáklya utcán!  Kb. 50 méter után jobbra meglátod az Öreg-tó Camping recepcióját és főbejáratát, megérkeztél mai úticélodhoz!

Bárok az úton, azok jellege és az előző bártól mért távolsága:
1. Héreg, Mini Coop kisbolt - 0, 5 km
2. Tardos, CBA, Maláta söröző - 6 km
3. Tardos, Templom tér, Kemencés fogadó - 0,5 km
4. Vértesszőlős, Előembertelep melletti parkoló, kút - 7 km
5. Baj, Jóbarát Vendéglő, bár - 4 km
6. Kisfüttyös Kocsma, bár - 1 km
7. Tata, Diófa u., CBA (nyitva 19.00-ig) - 1 km
8. Tata, Öreg-tó Kemping, szállás - 1 km

Július 22., szerda: Tata-Bábolna (33 km)

Tata-Mocsa: 15 km
Az Öreg-tó Campinget elhagyva indulj el balra, majd elérve az 1-es főutat, annak innenső oldalán, a kerékpárúton ismét fordulj balra! Balra a 2. utcán, a Pikant Étterem táblájánál megint fordulj balra, és a büfésor mellett menj le a tó partjáig! Ott fordulj jobbra és kövesd a bicikli- és sétautat! Eléred a várat, a gyalogutat követve haladj át rajta! Egy kis híd után a járda elágazik, egyik ága a tó felé visz, te válaszd a másik irányt, ami az Eszterházy-kastély előtt, enyhén emelkedve megy tovább! Feljutsz a Hősök terére, haladj át rajta keresztben, majd folytasd utadat a Rákóczi úton! Bal oldalon Szent Kereszt Templom, mindjárt utána fordulj jobbra, a Komáromi útra! Haladj át a széles Május 1. úton, és folytasd utad tovább a Komáromi utcán egészen a balról betorkolló József Attila utcáig, amin fordulj balra! Kb. 400 méter után fordulj jobbra a Mocsai utcára! Ez hamarosan földút lesz, tarts egyenesen! A település utolsó házaitól 3 kilométernyire fordulj balra egy másik földútra! 600 méter után egy gyönyörű tóhoz érsz. Miután elhaladtál a tó mellett, az út kettéágazik, válaszd a jobb oldali utat! Tartsd az irányt, mindig csak egyenesen, szép erdős részen mész át, majd villanyvezetékek alatt, jobbra hatalmas gesztenyefa, majd összefüggő akácos, megint később fasor, jobbra nádas. Azért figyeld a földút leágazásokat, mert a tó után kb. 2,5 kilométerre, a bokrok és fák között, alig észrevehetően találod a 3. balra futó leágazást, amire le is kell térned! Áll itt egy hatalmas fa, amelynek innenső oldalán a törzse szét van törve, erről a fáról fogod megismerni a helyet, ahol le kell forulnod balra. Szelíd dombvidéken haladsz tovább, míg az út véget ér, és egy keresztben futó, szélesebb földútba ütközik. Fordulj jobbra! Kb. 1,5 km után szilárd burkolatúvá válik az út, majd újabb 1 km után egy aszfaltút keresztezi az utadat. Ezen fordulj balra, majd fordulj jobbra az Öreg utcába, ami felvisz téged a falu központjába!

Mocsa-Nagyigmánd: 9 km
Mocsa központjában, a Hősök terén van a templom, attól balra a Győri utca, azon indulj tovább! Tarts mindig egyenesen! Egy út menti keresztnél az út kis S kanyart vesz, kövesd hajlását, és folytasd utadat tovább a most már Nagyigmándi utcán! Majd tovább ezen az úton, át az M1-es autópálya fölött, majd még tovább, egészen a Kocs-Nagyigmánd közötti útig (a mocsai templomtól a főútig 7 km a táv). A főúton fordulj jobbra! Kb. 700 métert kell menned útpadkán. Keresztezed a 13-as számú utat, majd továbbhaladva eléred Nagyigmándot. A helységnévtáblától már van járda, azon menj tovább egészen a falu központjáig, a templomig! Ha busszal mennél tovább Bábolnáig, akkor a templomtól még haladj tovább kb. 150 métert, és bal kéz felől megtalálod a buszpályaudvart, ahonnan 14.56-kor , 15.05-kor , 16.30-kor , 17.50-kor és 18.41-kor indulnak buszok Bábolnára.

Nagyigmánd-Bábolna: 9 km
Ha gyalog folytatod utadat, akkor a Kávézó-Fagyizóval szemben kezdődő és a templom mellett elhaladó Bercsényi utcán indulj tovább! Keresztezed a Concó patakot, majd az első keresztutcán fordulj balra! Hamarosan eléred a falu főutcáját. Menj át az úton, és folytasd utadat a kicsit jobbra szemben kezdődő Tárkányi utcán (közlekedési táblán: Kisbér felé). Elhagyod a falut, majd egy vasúti átjáró következik. Az átjárótól kb. 1,5 kilométernyire egy földutat látsz jobbra, térj le rá! Határozott, kettős nyomvonalú földúton haladsz, ami a kukoricatáblák után sóderes út lesz. A főúttól kb. 1 km-re egy másik sóderes út torkollik az útba (jobbra, kissé távolabb egy elhagyott, hosszú gazdasági épületet látsz), ennél a becsatlakozásnál fordulj balra! Ezen az első osztályú Camino úton kb. 2 kilométer után eléred a Bábolnára vivő aszfalt utat, amin fordulj jobbra! Hamarosan eléred Bábolna szélét, majd egy útelágazáshoz érsz. Menj balra, és haladj a sárga kerítés vonalát követve! A lovaspálya végénél az út jobbra fordul, kövesd! Majd kövesd a Sportcsarnok felé mutató irányt (balra), és hamarosan meg is érkezel mai szálláshelyedre!

Bárok az úton, azok jellege és az előző bártól mért távolsága:
1. Tata, Rákóczi u., Pályka Pékség (nyitva 6-tól), Spar áruház (nyitva 6.30-tól), Lipóti Pékség (nyitva 6-tól) - 3,5 km