A Vértes Volán integrált beruházása. A jövő közösségi közlekedésének alapjait teszi le a Vértes Volán Zrt. két önkormányzattal és két kistérséggel közösen. A KDOP-4.2.3/09-2010-0002 jelű pályázat támogatásával összetett fejlesztés valósul meg ebben az évben Tatán, Tatabányán és a két kistérség további településein.
A tatabányai Omega Park mögötti területen projektindító ünnepélyes alapkőletételen részt vett dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, Czunyiné dr. Bertalan Judit kormánymegbízott, Schmidt Csaba Tatabánya polgármester, valamint Horváthy Lóránt, Tata alpolgármestere.
A megjelenteket Németh Tamás, a Vértes Volán Zrt. vezérigazgatója üdvözölte, majd elmondta, a fejlesztés megvalósulását követően kiszámíthatóbb, a kor elvárásaihoz sokkal jobban igazodó szolgáltatást vehetnek igény az utazók. A közlekedési cég egyébként a teljes beruházás összegéhez 15 százalékos önrésszel járult, illetve járul hozzá.
– A projekt eredményeképpen kialakulnak az elektronikus forgalomirányítás feltételei, korszerűsödik a jegykiadási és díjszabási rendszer; modern, a fogyatékkal élő emberek igényeire is tekintettel lévő utastájékoztatási-rendszer valósul meg, illetve hatékonyabbá válik a helyi és helyközi közlekedés összehangolása – ismertette Németh Tamás, majd a közlekedési társaság vezérigazgatója hozzátette: elsődleges cél, hogy kiszámíthatóbb, a mai kor igényeihez sokkal inkább alkalmazkodó szolgáltatást vehessen igénybe az érintett utazóközönség. Tata és Tatabánya, valamint a hozzájuk tartozó két kistérség közlekedése a szolgáltató megyei járatainak 50-60 százalékát teszi ki. A Vértes Volán Zrt. által biztosított anyagi önrész a teljes beruházás 15 százaléka, amely a beruházási keretet terheli.
Tatabányán átszálló decentrum épül, melyhez a város díjtalanul biztosított területet az Omega Park mögött, a vasúti pálya szomszédságában. Tatabányán így két fő átszállóhely áll az utasok rendelkezésére. Szükség is van rá, hiszen az új struktúrájú hálózat javíthatja a járatok kihasználtságát és az eddig kevésbé ellátott területeknek is új lehetőségeket biztosít. A menetrendet sem kell folyamatosan módosítani, könnyebben alakíthatja a szolgáltató az utasok változó szokásaihoz.
Tatabánya városa, Klímastratégiájában a gépjárműforgalom csökkentését tűzte ki célul. Ennek egyik eszköze a tömegközlekedés előnyben részesítése a személygépkocsik használatával szemben. Ehhez vonzóbbá kell tenni a Vértes Volán Zrt. szolgáltatásait, a járatok sűrítésével, a menetrendek összehangolásával és a buszközlekedés átalakításával a változó igényekhez igazodva.
Dr. Völner Pál beszédében kiemelte, hogy mindig nagy öröm, ha a lakosságot kiszolgáló, az utazást komfortáló beruházással gazdagodunk. Azt is hozzáfűzte, hogy a Vértes Volán Zrt. az önrész vállalásával ezt a pénzt ki kell termelniük, pontosabban ki kell spórolnia.
Schmidt Csaba, Tatabánya polgármestere elmondta, hogy nem lehet egy városban gondolkodni, ezért is örül, hogy a tatabányai és a tatai kistérség profitál a beruházásból. Arról is beszélt, hogy amennyiben a megyei kormányhivatal az Omega Parkba költözik, akkor az állampolgárok ügyeinek intézését is egyszerűsíti a város második nagy volumenű autóbusz pályaudvara.
Tatán, a Fellner úton működő autóbusz-forduló épületét, valamint a közlekedés által érintett utat újítja fel a Vértes Volán Zrt.
Horváthy Lóránt, Tata alpolgármestere örül ennek az integrált beruházásnak, és elmondta, hogy példa értékű a két város (kistérség) közötti összefogás. Utalt arra, hogy már a Tatabányát, Vértesszőlőst és Tatát összekötő Által-ér-völgyi kerékpárút létesítésének előkészítő aktusainál nagy volt az egyetértés. Arról is beszélt, hogy a Biatorbágy – Tata közötti vasútvonal rehabilitációja a Tatabánya-középsői állomást is érinti, ahol a felújítás után kényelmes körülmények várják az utazókat. Ez pedig a kormányhivatalba igyekvői ügyinek intézési idejét alaposan lecsökkenti.
Czunyiné dr. Bertalan Judit beszédében kiemelte, hogy az év végére elkészülő pályaudvar nemcsak a munkába, a dolgozni járóknak, hanem a diákoknak is nagy könnyebbséget fog jelenteni. Hozzáfűzte, hogy valóban kérvényezték, hogy a kormányhivatal az Omega Parkba költözzön, mert ott egy helyen szinte minden ügyet el tudnak intézni az állampolgárok. És ez nemcsak fáradtság-, de költségkímélő is.
A főbb átszállási pontokon GPS alapú rendszer telepítése: az autóbuszok mozgását, várható érkezési idejét – a diszpécsereken kívül - az utasok is követni tudják a nagy forgalmú megállóhelyeken. A járműveken utazók pedig kijelzőn kapnak tájékoztatást arról, hogy a menetrendhez képest milyen ütemben haladnak, illetve a csatlakozásokról is információkkal szolgál számukra a rendszer.
A fizikai akadályok megszüntetése mellett a hallás- és látáskárosultak önálló közlekedése is komfortosabbá válhat - a nagy forgalmú átszállóhelyeken teljes körű akadálymentesítés valósulhat meg vizuális- és audiovizuális eszközökkel.
A menetjegyeket és bérleteket interneten, illetve mobiltelefonon is meg lehet váltani. A modern megoldás az egyre gyorsuló életvitelhez igazodva a jegypénztárak előtti sorban állás helyett a „bármikor, bárhol” kezdeményezhető jegyvásárlást helyezi előtérbe.
A dinamikus utas-tájékoztatási rendszerben fejlesztett autóbuszok száma: 108
A dinamikus utas-tájékoztatási rendszerrel felszerelt autóbusz megállók száma: 52
A projekt befejezésének várható időpontja: 2012. december 31.
Péntek Sándor